Ułatwienia dostępu

Czy organizacja pozarządowa powinna zastrzegać swoje znaki towarowe?

Tak, dlaczego? I co to w ogóle jest ten znak towarowy?

Dowiesz się więcej czytając ten post!

Zastanawiałeś/aś się kiedyś co to jest znak towarowy?

Znakiem towarowym może być tak naprawdę każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny. Jedyny warunek jest taki, aby oznaczenie to wystarczająco odróżniało jeden podmiot od innego.

Znakiem towarowym może być wyraz, rysunek lub kompozycja kolorystyczna, a także forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania. Najczęściej zgłaszanymi znakami towarowymi są znaki słowne (w tym wyraz lub zdanie), graficzne (w tym rysunki lub ornamenty) oraz słowno-graficzne (kombinacje elementów słownych i graficznych).

Czy organizacja pozarządowa powinna zastrzegać swoje znaki towarowe?

W sytuacji, gdy organizacja pozarządowa opracowała swoje logo, z którym się identyfikuje, które jest rozpoznawalne wśród jej darczyńców i partnerów oraz chce, aby pozostało unikatowe, niepowtarzalne i zastrzeżone tylko dla tej organizacji – powinna postarać się uzyskać dla niego ochronę.

Zakres ochrony znaku towarowego NGO

Ochrona taka może obejmować Polskę lub terytorium całej Unii Europejskiej:

  1. NGO może zarejestrować swoje logo w Urzędzie Patentowym RP i uzyskać prawo ochronne na znak towarowy (logo) na terenie Polski.
  2. NGO, które działa na terenie Unii Europejskiej może zastrzec znak towarowy w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) i poprzez jedną rejestrację zapewnić swojej organizacji ochronę we wszystkich państwach członkowskich UE.

Czy organizacja pozarządowa powinna zastrzegać swoje znaki towarowe?

Już wiemy, że tak – tylko nie wiemy jak..

  1. Sprawdź czy Twoje logo może uzyskać ochronę (czy nikt wcześniej nie zastrzegł tego logo).
  2. Wypełnij zgłoszenie oraz wnieś opłatę za zgłoszenie.
  3. Jeżeli Urząd Patentowy nie stwierdzi przeszkód rejestracyjnych, zgłoszone logo zostanie opublikowane w Biuletynie Urzędu Patentowego.
  4. W terminie 3 miesięcy od daty ogłoszenia w Biuletynie osoby trzecie mogą wnieść sprzeciw wobec Twojego zgłoszenia.
  5. W sytuacji braku sprzeciwu, Urząd Patentowy wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego oraz wezwie NGO do dokonania opłaty za ochronę i publikację.
  6. Decyzja o udzieleniu ochrony dla logo NGO zostanie opublikowana w Wiadomościach Urzędu Patentowego.
  7. Po uzyskaniu ochrony dla znaku towarowego, powinieneś monitorować czy prawo ochronne dla znaku towarowego nie jest naruszane.
  8. Pamiętaj, aby systematycznie odnawiać prawo ochrony dla znaku towarowego.
    Prawo ochronne na znak towarowy trwa 10 lat od daty zgłoszenia. W celu przedłużenia ochrony na kolejny okres, fundacja powinna złożyć wniosek o przedłużenie prawa oraz wnieść wymaganą opłatę.

  • Anna Glas jest adwokatem specjalizującym się w prawie gospodarczym oraz własności intelektualnej. Swoją naturalną umiejętność w nawiązywaniu relacji międzyludzkich wykorzystuje w pracy ze spółkami oraz NGO. Doświadczenie nabywała wspierając merytorycznie i procesowo artystów z branży muzycznej i filmowej oraz sprawując bieżące doradztwo prawne przy licznych wydarzeniach kulturalno-artystycznych. Absolwentka studiów prawniczych Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Obecnie pogłębia swoją wiedzę na temat IP w Centrum Praw Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza w Warszawie. W wolnym czasie chętnie wybiera się do teatru na musicale lub odpoczywa przy książkach kryminalnych, zwłaszcza tych autorstwa B. A. Paris.

    ESG | prawo pracy

Zobacz inne