Ułatwienia dostępu

Czym jest greenwashing?

W artykule przyjrzymy się czym jest greenwashing oraz dowiemy się jakie praktyki greenwashingowe są najbardziej znane.

Chcesz wiedzieć więcej i zrozumieć „zieloną ściemę”?

Zapraszam do lektury!

Greenwashing, czyli tzw. zielone kłamstwo, to strategia wykorzystywana przez firmy w celu stworzenia mylnego wrażenia, że ich działalność i produkty są przyjazne dla środowiska.
Ciekawostką jest to, że termin ten po raz pierwszy pojawił się w 1986 roku, gdy dziennikarz z New York Times’a opisał praktyki hoteli, które kreowały się na ekologiczne, zachęcając gości do rzadszej wymiany ręczników. W rzeczywistości celem nie było jednak oszczędzanie wody i pozytywny wpływ na środowisko, a jedynie zwiększenie zysków tych hoteli poprzez zmniejszenie kosztów prania.

Jakie są najczęstsze praktyki greenwashingowe?

  1. Ukrywanie istotnych informacji
    Często firmy prezentują tylko wybrane informacje na temat swoich produktów. Niestety, pomijają często te mniej korzystne aspekty (jak np. informacje o szkodliwym wpływie na środowiska).
  2. Przekazywanie błędnych lub fałszywych danych o produkcie
    Bywa, że firmy umieszczają na opakowaniach swoich produktów informacje sugerujące ekologiczność i pozytywny wpływ na środowisko. Jednak w rzeczywistości jest to nieprawda.
    Firmy często używają motywów kojarzących się z naturą i ekologią w swoich reklamach, tak aby zmylić odbiorców co do rzeczywistych działań.
  3. Posługiwanie się ogólnymi hasłami
    Niekiedy informacje na temat produktów są zbyt ogólne, np. produkt eko/zielony, czyli jakie? Posługiwanie się tak ogólnymi hasłami bardzo często wprowadza w błąd.
  4. Przekazywanie danych bez pokrycia
    Producenci często odwołują się do badań, źródeł czy nagród, których w rzeczywistości nigdy nie było.
  5. Wybieranie mniejszego zła
    Firmy coraz częściej nadają szkodliwym produktom cechy kojarzące się ekologicznie pozytywnie, zapewniając o ich lepszym wpływie.
    Zastanów się, ile razy słyszała/eś o ekopapierosie?
  6. Tworzenie wizerunku ekoodpowiedzialnych
    Firmy chcą się wypromować na bciu eko budując ekopozytywny wizerune. Jednak w rzeczywistości nie podejmują one żadnych działań na rzecz ochrony środowiska.

A Ty ile razy widziałeś stosowanie takich praktyk?

Greenwashing to nieuczciwa praktyka, która ma na celu zyskanie zaufania klientów poprzez fałszywe deklaracje ekologiczne.
Konsument powinien być świadomy, jakie są prawdziwe intencje firm.

Chcesz wiedzieć więcej o ESG? Ale tak bardziej po ludzku?

Zapraszam Cię na webinar przygotowany we współpracy ze spółką non profit Impacten https://impactden.pl/esg-po-ludzku/

Kolejny (drugi) webinar odbędzie się 22 marca 2024 roku, w piątek, o godzinie 11:00.

  • Anna Glas jest adwokatem specjalizującym się w prawie gospodarczym oraz własności intelektualnej. Swoją naturalną umiejętność w nawiązywaniu relacji międzyludzkich wykorzystuje w pracy ze spółkami oraz NGO. Doświadczenie nabywała wspierając merytorycznie i procesowo artystów z branży muzycznej i filmowej oraz sprawując bieżące doradztwo prawne przy licznych wydarzeniach kulturalno-artystycznych. Absolwentka studiów prawniczych Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Obecnie pogłębia swoją wiedzę na temat IP w Centrum Praw Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza w Warszawie. W wolnym czasie chętnie wybiera się do teatru na musicale lub odpoczywa przy książkach kryminalnych, zwłaszcza tych autorstwa B. A. Paris.

    ESG | prawo pracy

Zobacz inne