Polityka dobroczynności stosowana jest coraz częściej przez podmioty, które aktywnie wspierają organizacje pozarządowe, akcje społeczne i prowadzą działania mające wpływ na społeczeństwo. Zasady opracowane w dokumencie, pomagają skutecznie angażować m.in. w działalność charytatywną. Określenie zasad może Ci pomóc w realizacji założeń CSR, a także ułatwić raportowanie ESG. Pozwoli zachować transparentność i przejrzystość, a także ułatwia mierzenie wyników.
Co zawiera polityka dobroczynności?
W polityce dobroczynności:
- wskaż, jakie działania wspiera Twoja firma, co jest bliskie jej misji. Możesz określić obszary działania np. edukacja, środowisko
- dobrze wskazać jakich działań nie wspieracie
- określ zasady podejmowania współprac sponsoringowych
- określ zasady/procedury udzielania darowizn
- wprowadź mechanizmy weryfikacji przyznawanych darowizn oraz zasady rozliczania
- określ osoby w firmie odpowiedzialne za działania z obszaru dobroczynności
- określ zasady współpracy z organizacjami pozarządowymi
- wskaż w jaki sposób, będziecie wewnętrznie weryfikować czy polityka działa (np. audyt, raport, ankieta)
Jakie inne dokumenty warto mieć?
W polityce dobroczynności określisz zasady i sposób, w jaki pomagasz i angażujesz się społecznie. Nie zmienia to jednak faktu, że musisz dopełnić innych formalności. Dlatego dobrze jeśli zadbasz o następujące dokumenty:
- umowa sponsoringu – ważne, żeby określić konkretne zasady. W tym miejscu odsyłam Ci do artykułu adw. Jacka Olejarza -> https://publicystyka.ngo.pl/umowa-sponsoringu-7-zapisow-ktore-wyeliminuja-90-problemow-we-wspolpracy-ze-sponsorami
- umowa darowizny
- umowy o współpracy (inne niż sponsoringu/darowizny)
- wewnętrzne procedury księgowe dotyczące rozliczania oraz jasne zasady rozliczania darowizn, zgodne z obowiązującym prawem. Tutaj znajdziesz więcej informacji na temat księgowości: https://impactden.pl/ksiegowosc/
- ustal zasady komunikacji z organizacjami pozarządowymi
Korzyści z posiadania polityki dobroczynności
Dzięki wprowadzeniu polityki w Twojej firmie łatwiej będzie zachować transparentność w zakresie podejmowania współprac i udzielania darowizn. Twoi pracownicy i współpracownicy będą wiedzieli, w jakie projekty może zaangażować się firma i już na wstępnym etapie dokonać weryfikacji, czy jest to spójne z założeniami polityki. Ludzie lubią przejrzyste zasady. Organizacje pozarządowe także. Wiedzą wtedy, czy warto zwrócić się z propozycją współpracy lub prośbą o wsparcie, czy nie są grupą docelową udzielanej pomocy.
Polityka dobroczynności może pomóc Ci w raportowaniu i budowaniu strategi ESG. Dzięki niej Twoje działania będą bardziej mierzalne i uporządkowane — oczywiście jeśli dobrze przygotujesz politykę !
Jeśli chcesz wiedzieć więcej albo rozpocząć pracę nad polityką zapraszamy do kontaktu. Napisz do mnie natalia.kolbus@legalden.pl
Photo by Romain Dancre on Unsplash