Ułatwienia dostępu

Ustawa Kamilka, co dalej?

8 maja 2024 roku, w pierwszą rocznicę tragicznej śmierci Kamilka z Częstochowy, odbyła się w Ministerstwie Sprawiedliwości dyskusja plenarna dotycząca „Ustawy Kamilka”. W debacie wzięli udział przedstawiciele fundacji, organizacji społecznych, służb socjalnych, policji oraz innych instytucji zaangażowanych w ochronę dzieci przed przemocą. Poniżej przedstawiam podsumowanie najciekawszych wątków, które poruszali paneliści.

Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym

Debata rozpoczęła się od kluczowej kwestii dotyczącej zasad bezpiecznej rekrutacji, tj. sprawdzenia nowych kandydatów w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Choć rejestr działa już od 2017 roku, wiele osób i instytucji dowiedziało się o jego istnieniu dopiero przy okazji „Ustawy Kamilka”. Nowelizacja ustawy wprowadziła obowiązek sprawdzania osób pracujących z dziećmi nie tylko w tym rejestrze, ale również w Krajowym Rejestrze Karnym. To działanie ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa dzieci poprzez uniemożliwienie zatrudniania osób z przeszłością kryminalną w obszarze przemocy seksualnej. Przepisy dotyczące weryfikacji personelu obowiązują od 15 lutego 2024 roku.

Planowana nowelizacja „Ustawy Kamilka”

Paneliści zwrócili uwagę na luki i niedoprecyzowania w ustawie. Ministerstwo Sprawiedliwości już zauważyło te braki i zapowiedziało nowelizację ustawy na koniec 2024 roku. Planowane zmiany będą miały na celu usprawnienie i ujednoznacznienie przepisów, co ma pomóc w lepszej ochronie dzieci przed przemocą. Na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości można znaleźć odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące stosowania „Ustawy Kamilka”. Poniżej link do pytań i odpowiedzi -> https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/ministerstwo-sprawiedliwosci-odpowiada-na-najczesciej-zadawane-pytania-dotyczace-tzw-ustawy-kamilka

Współpraca między służbami

Ważnym aspektem omawianym podczas debaty była konieczność bliskiej współpracy między różnymi organami i służbami, takimi jak policja, pogotowie ratunkowe, kuratorzy i pracownicy ośrodków społecznych. Wielokrotnie przywoływany był art. 12a Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej dotyczący trybu umieszczania dzieci w rodzinie zastępczej. Zasugerowano stworzenie procedur, które usprawnią podejmowanie interwencji dotyczących wspomnianego art. 12a oraz innych. Podkreślano, że tylko poprzez wspólne działania i wzajemne chęci możliwe jest skuteczne zapobieganie przypadkom przemocy wobec dzieci oraz szybkie reagowanie na zgłaszane incydenty. Uczestnicy debaty zgodzili się, że niezbędne jest stworzenie w całym kraju stałych zespołów interwencyjnych, które będą szybko i skutecznie reagować w sytuacjach kryzysowych.

Współpraca międzynarodowa w zakresie Standardów Ochrony Małoletnich

W dyskusji pojawił się również wątek współpracy międzynarodowej. Paneliści sugerowali, że Polska powinna czerpać z doświadczeń innych krajów w zakresie ochrony dzieci i implementować sprawdzone rozwiązania na poziomie krajowym. Przywołano procedury zabezpieczające dzieci stworzone przez UNICEF, które świetnie sprawdzają się w tej organizacji. Wskazano na potrzebę wymiany dobrych praktyk oraz udziału w międzynarodowych programach i inicjatywach na rzecz ochrony dzieci. Dzięki międzynarodowej współpracy możliwe będzie podniesienie standardów ochrony dzieci w Polsce do poziomu międzynarodowego.

Kampania społeczna na temat ochrony małoletnich

W debacie podkreślono także znaczenie edukacji społecznej jako kluczowego elementu w zapobieganiu przemocy wobec dzieci. Wskazano na potrzebę szeroko zakrojonych kampanii informacyjnych, które edukowałyby rodziców i opiekunów o znakach ostrzegawczych przemocy oraz sposobach jej zgłaszania. Paneliści podkreślili, że edukacja powinna obejmować również dzieci, aby były świadome swoich praw i wiedziały, jak reagować w sytuacjach zagrożenia. Wskazano na konieczność współpracy z mediami, szkołami i organizacjami pozarządowymi w celu dotarcia z przekazem do jak najszerszego grona odbiorców.

Podsumowując, wszyscy uczestnicy debaty zgodzili się, że „Ustawa Kamilka” powinna być żywym instrumentem i szansą na stworzenie bezpiecznych warunków dla małoletnich, a nie tylko formalnym, przykrym obowiązkiem. Należy podejść do wprowadzania Standardów Ochrony Małoletnich z pozytywnym, szczegółowym nastawieniem, aby stworzyć w organizacjach bezpieczne środowisko dla najmłodszych. Konieczne jest ciągłe monitorowanie i wprowadzanie zmian w przyjętych standardach, aby skutecznie chronić dzieci przed przemocą. Planowana nowelizacja na koniec 2024 roku ma na celu wyeliminowanie istniejących niedociągnięć i usprawnienie działanhttps://legalden.pl/ustawa-kamilka-wprowadzenie-standardow-ochrony-maloletnich/ia ustawy. Paneliści zgodzili się, że tylko poprzez wspólne działania i wzajemne chęci możliwe jest skuteczne zapobieganie przypadkom przemocy wobec dzieci oraz szybkie reagowanie na zgłaszane incydenty.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat „Ustawy Kamilka” przeczytaj mój artykuł-> https://legalden.pl/ustawa-kamilka-wprowadzenie-standardow-ochrony-maloletnich/

 Jeśli Twoja organizacja nie wie, jak wdrożyć nowe procedury, możesz do mnie napisać: natalia.kwiatkowska@legalden.pl lub wypełnić formularz poniżej – sprawdzimy, jak nasza Kancelaria może Ci pomóc. 

  • Adwokat i absolwentka studiów prawniczych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów podyplomowych na kierunku Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych (kadry i płace) na Uczelni Łazarskiego. Jej zainteresowania zawodowe obejmują prawo pracy, HR, podatki, pomoc prawną cudzoziemcom oraz kobietom i dzieciom. Współpracuje z przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi oraz firmami międzynarodowymi. Jest autorką licznych publikacji oraz artykułów prawniczych. Prowadzi również szkolenia z zakresu prawa pracy, NGO, wolontariatu pracowniczego oraz nowelizacji kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, znanej „Ustawą Kamilka”.

    ESG | prawo pracy

Zobacz inne