ESG i zrównoważony rozwój szturmem wdarło się do polskich firm. Początkowo temat dla rządów, organizacji pozarządowych i obrońców środowiska. Z czasem oczekiwania skierowano w stronę biznesu, który w dużym stopniu ma wpływ na środowisko, prawa człowieka oraz kształtowanie gospodarek krajowych.
Pokolenie młodych ludzi bardziej niż ich rodzice i dziadkowie zwracają uwagę na jakość a nie ilość zakupionych i posiadanych rzeczy. Z tego powodu biznes musiał zmierzyć się ze zrównoważonym rozwojem w swoich przedsiębiorstwach. Emanacją tego są regulacje na poziomie prawnym, takie jak: dyrektywa CSRD, dyrektywa CSDDD oraz Taksonomia.
Zrównoważony rozwój w organizacji – potrzebujesz strategii
Naturalnymi planami działania w firmach są strategie. W przypadku wdrażania w organizacji zasad zrównoważonego rozwoju lub wymóg raportowania go potrzebna jest Strategia ESG, po prostu plan działania na kolejny rok lub 2 lata.
Modelową strategię najpierw powinny poprzedzać:
- Sprawdzenie obecnego stanu – być może już spełniacie wymogi ESG, ale nie wiecie o tym.
- Analiza łańcucha wartości – czy twoi dostawcy działają w sposób zrównoważony? co się dzieje z twoim produktem po sprzedaży.
- Zmapowanie i dialog z interesariuszami – do kogo przede wszystkim powinny być kierowane nasze działania transformacyjne.
- Analiza podwójnej istotności – sprawdź zagrożenia dla twojej działalności operacyjnej. Zbadaj również swoje szanse wynikające m.in. z transformacji swojej firmy w stronę odpowiedzialnego biznesu.
Możesz usiąść z zespołem, zarządem i stworzyć strategię ale czy ona będzie użyteczna?
Kroki, które wypisałam powyżej mają Ci pomóc stworzyć taką strategię, którą będziesz w stanie zrealizować. Przede wszystkim przyczyni się do realnych korzyści dla Twojej firmy. Najcenniejszymi korzyściami będą te finansowe i wizerunkowe.
Zbadanie obecnej sytuacji wewnątrz i na zewnątrz firmy ale również wiedza o łańcuchu wartości oraz interesariuszach ułatwi stawianie sobie celów, które będą przede wszystkim realne.
Analiza podwójnej istotności dzięki sprawdzeniu zagrożeń i szans pozwoli właśnie na wyłuskanie najistotniejszych kwestii, które musisz wziąć na tapet. Dzięki niej zachowasz balans między kosztami transformacji a zyskami z niej.
Jak zarobić na wprowadzeniu strategii ESG?
Ogólne wdrożenie ESG i zasad zrównoważonego rozwoju ale koniecznie udokumentowane w postaci polityk, procedur czy realnych działań może pomóc m.in. w uzyskaniu kredytów i finansowania działalności operacyjnej.
Z przykładem takiego działania zapoznasz się tu: https://esgtrends.pl/grupa-ccc-pozyskala-nowe-finansowanie-z-komponentem-esg/.
Kolejną niemniej ważną sprawą to nawiązywanie współprac z dużymi firmami, dystrybutorami twoich towarów. Przez wprowadzone regulacje prawne duże korporacje muszą zbierać informacje od swoich dostawców. Kryterium doboru jest też spójność z ich działaniami transformacyjnymi ku zrównoważonemu rozwojowi.
O doborze partnera biznesowego pisaliśmy tutaj: https://legalden.pl/przetargi-2-0-jak-esg-wplywa-na-wybor-partnera-biznesowego/
Na czym zbudować Strategię ESG?
Strategie firm w zakresie zrównoważonego rozwoju opierają nie tylko na filarach ESG. Mogą jako wyznaczniki zawierać Cele Zrównoważonego Rozwoju lub też autorskie cele jak np. zrównoważone środowisko pracy. Taki dokument optymalnie jest przygotować w perspektywie dwuletniej, jednak przede wszystkim należy wziąć pod uwagę gdzie przedsiębiorstwo jest aktualnie np. dynamicznie się rozwija.
Dobrze jest też również wyznaczyć KPI czyli kluczowe wskaźniki efektywności oraz mierzalne cele, które chcemy osiągnąć w perspektywie np. 2 lat. W filarze środowiskowym mierzenie wyników jest podstawą, w przypadku filaru środowiskowego i ładu korporacyjnego raczej mówimy o ujęciu jakościowym i należytej staranności. Oczywiście im większa firma tym bardziej możemy opierać się na liczbach i ich redukcji lub wspieraniu ich wzrostu.
Każda strategia będzie unikatowa, szyta na miarę każdej firmy. Dla przemysłu budowlanego priorytetem powinny być kwestie bioróżnorodności ale również te dotyczące pracowników własnych oraz podwykonawców. Natomiast w przypadku branży odzieżowej istotny będzie filar środowiskowy ale również łańcuch dostaw i prawa pracownicze m.in. pracowników szwalni, którzy często są zagrożeni nadużyciami.
Jak możemy Ci pomóc?
- Przygotujemy Cię do sporządzenia strategii – analiza podwójnej istotności, analiza łańcucha wartości, mapowanie interesariuszy
- Sporządzimy dla Ciebie strategię
- Doradzimy jakie kwestie z punktu widzenia ESG ale również prawnych powinny być dla Ciebie istotne
- Wprowadzimy twój zespół w kwestie związane z ESG i zrównoważonym rozwojem
Jeśli chcesz wiedzieć więcej, napisz do mnie: wiktoria.soszka@legalden.pl