Agencja marketingowa, z którą pracujemy od kilku lat, planowała rozpocząć korzystanie z systemów sztucznej inteligencji.
Największym wyzwaniem było:
• jak korzystać z AI zgodnie z RODO,
• jak uniknąć ryzyka naruszenia ochrony danych osobowych (np. podczas trenowania modeli),
• jak przygotować procedury i regulaminy wewnętrzne, które pozwolą pracownikom bezpiecznie używać narzędzi AI.
Co przygotowaliśmy
- Przygotowaliśmy listę zasad, jakimi agencja powinna się kierować przy korzystaniu z systemów AI, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony danych osobowych, przetwarzania danych w oparciu o przesłankę prawnie uzasadnionego interesu oraz wymogów dotyczących pseudonimizacji i anonimizacji.
- Stworzyliśmy wytyczne do wewnętrznej polityki korzystania z narzędzi AI, określające zasady i ograniczenia wprowadzania danych.
- Przeprowadziliśmy ocenę skutków dla ochrony danych w zakresie korzystania z systemów AI.
- Przeprowadziliśmy test równowagi interesu w zakresie powoływania się na przesłankę prawnie uzasadnionego interesu jako podstawę przetwarzania danych osobowych w systemach AI.
Polityka AI pozwala ujednolicić praktyki w całej organizacji i chronić przed nieświadomym naruszeniem prawa przez pracowników. Ocena skutków była konieczna, aby zidentyfikować ryzyka związane z przekazywaniem danych osobowych do systemów AI.
Przeprowadzenie testu równowagi interesu pozwoliło wykazać, że interes agencji jest uzasadniony i nie narusza praw i wolności osób, których dane dotyczą.
Co udało się osiągnąć dzięki naszej współpracy?
Agencja może bezpiecznie wdrożyć narzędzia AI do analizy danych i automatyzacji kampanii. Wspólnie zminimalizowaliśmy ryzyko naruszenia przepisów RODO. Zespół zyskał wiedzę i narzędzia do efektywnego korzystania z AI.
Organizacja stworzyła fundament pod dalsze wdrożenia AI – z gotowym frameworkiem prawnym i organizacyjnym.
Dzięki procedurom, które wspólnie wdrożyliśmy, agencja może mniej czasu przeznaczać na przygotowanie kampanii marketingowych, bo bezpiecznie i w przemyślany sposób korzysta z narzędzi AI. Dodatkowo firma wzmocniła swoją wiarygodność rynkową, pokazując, że inwestuje w innowacje zgodnie z regulacjami prawnymi.
Przy projekcie pracowały: Sara Ferenc i Natalia Kolbus
Słowniczek
RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, potocznie nazywane RODO.
Test równowagi interesu – ocena czy interes organizacji, która chce przetwarzać dane osobowe jest uzasadniony. Innymi słowy, nie jest mniej ważny niż prawa i wolności osoby, której dane dotyczą. Jest wymagany wtedy, kiedy przetwarzane są dane osobowe na podstawie tzw. prawnie uzasadnionego interesu (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).
Ocena skutków dla ochrony danych – proces, podczas którego sprawdzane jest czy występuje ryzyko naruszenia praw osób, których dane są przetwarzane i jakie środki trzeba wdrożyć, aby te ryzyka zminimalizować.
Potrzebujesz naszej pomocy we wdrożeniu narzędzi AI zgodnie z prawem? Zostaw nam wiadomość – odezwiemy się w ciągu 24 godzin.