Ułatwienia dostępu

Sponsoring, darowizna i barter – czym się różnią?

Czy sponsoring i darowizna to to samo? Czy można odwołać darowiznę? Wyjaśniamy, czym różni się sponsoring od darowizny i barteru.

Sponsoring – działanie marketingowe

Sponsoring to działalność o charakterze marketingowym. Oznacza to, że firma przekazuje organizacji pozarządowej środki finansowe, natomiast organizacja zapewnia usługi marketingowe, czyli reklamę. Sponsoring ma więc charakter finansowy. To, co wyróżnia sponsoring spośród innych umów, których celem wzrost majątku obdarowanego, to fakt, że obie strony mają pewne zobowiązania, z których muszą się wywiązać. Nie jest to darowizna, w której tylko darczyńca jest zobowiązany do przekazania środków. W przypadku sponsoringu obie strony pozostają w relacji zależności – organizacja otrzymuje środki finansowe i w zamian oferuje reklamę. Jest ona realizowana na różne sposoby, np. poprzez social media, na koszulkach drużyn sportowych czy na billboardach. 

Akt prawny – działalność regulowana w oparciu o zasady umów cywilnoprawnych,  np. art. 353¹ Kodeksu cywilnego (zasada swobody umów). 

Korzyść dla sponsora: Jeśli wspierasz organizacje, które prowadzą działalność: sportową, kulturalną, wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę, możesz skorzystać z ulgi sponsoringowej, która polega na odliczeniu od podstawy obliczenia podatku (podstawy opodatkowania) 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sponsoringowych w tych trzech przypadkach. Więcej przeczytasz na stronie podatki.gov.pl.

Darowizna – umowa jednostronna

Darowizna jest charakterystyczną formą wsparcia, w której nie ma w niej zależności wzajemnej. To umowa jednostronna, w której jedna strona, np. firma zobowiązuje się do przekazania środków finansowych lub majątkowych na rzecz organizacji i nie oczekuje niczego w zamian. Ale tak – jeśli chcesz, możesz poinformować, że dana firma przekazała darowiznę Twojej organizacji. 

Akt prawny – Uregulowana w Kodeksie cywilnym (art. 888 i następne). 

Korzyść dla darczyńcy – Jeśli przekażesz darowiznę na cel pożytku publicznego, możesz skorzystać z ulgi przy rozliczaniu swojego podatku. W ramach tej ulgi możesz odliczyć kwotę, którą przekażesz w formie darowizny, ale nie więcej niż 6% Twojego dochodu/przychodu. Więcej przeczytasz na stronie podatki.gov.pl.  

Jak to wygląda w praktyce – Według raportu „Kondycja organizacji pozarządowych 2024”, które przygotuje Stowarzyszenie Klon/Jawor – 26% budżetu wszystkich organizacji stanowią przychody z darowizn.

Czy potrzebuję umowy darowizny? 

Umowa darowizny nie zawsze musi mieć formę pisemną. Jest ona skuteczna z chwilą dokonania. Istnieją jednak sytuacje, w których umowa jest niezbędna, np. przy:

  • Przeniesieniu prawa nieruchomości (wymagany jest akt notarialny).
  • Przekazaniu udziałów w spółce (wystarczą podpisy poświadczone notarialnie).
  • Przekazaniu pojazdu (umowa stanowi dowód własności, niezbędny do przerejestrowania). 

Choć wymiana e-mailowa może stanowić formę umowy, warto zawsze mieć na uwadze, z kim współpracujemy. W przypadku nowych organizacji warto się zabezpieczyć formalną umową.

Więcej o darowiźnie przeczytasz w artykule https://legalden.pl/umowa-darowizny-wszystko-o-czym-musisz-pamietac/  

Czy darowiznę można odwołać? 

Darowiznę można odwołać, jeśli została już spełniona, w przypadku rażącej niewdzięczności obdarowanego. Termin na odwołanie wynosi rok od momentu dowiedzenia się o tej niewdzięczności. 

Barter – wymiana dóbr i usług

Barter to wymiana dóbr i usług, w której nie ma wymiany finansowej. Wartością nie są pieniądze, lecz wzajemna usługa. To właśnie brak środków finansowych jest tym, co odróżnia barter od sponsoringu i darowizny. Przykład barteru mamy, gdy organizacja udostępnia firmie swoje logo w materiałach promocyjnych w zamian za nieodpłatny druk materiałów reklamowych na wydarzenie. Barter jest usługą odpłatną, ale wartością jest wzajemna usługa, a nie pieniądz.  

Akt prawny – w ramach ogólnych zasad Kodeksu cywilnego (art. 603–604).

Jak to wygląda w praktyce – Według raportu „Kondycja organizacji pozarządowych 2024” Stowarzyszenia Klon/Jawor – 17% organizacji w 2024 otrzymało od firm produkty lub usługi w barterze.

Sponsoring, darowizna i barter – podobieństwa i różnice

SponsoringDarowiznaBarter
Rodzaj umowyUmowa cywilnoprawnaUmowa darowiznyUmowa zamiany
WynagrodzenieŚwiadczenie wzajemne (np. promocja)BrakWartość ekwiwalentna (porównywalna)
Forma umowy PisemnaNieformalna lub pisemna (czasem akt notarialny)Pisemna
Wzajemne świadczenia TakNieTak
Kto może skorzystaćOrganizacja prowadząca działalność gospodarcząKażda organizacjaProwadzące działalność gospodarczą lub odpłatną działalność pożytku publicznego

  • Specjalistka inkluzywności i różnorodności w pracy, prawniczka, aplikantka adwokacka. W kancelarii Legalden wspiera obsługę prawną NGO, doradza przy zakładaniu organizacji oraz pomaga w rozwiązywaniu bieżących trudności prawnych. Zajmuje się także legalizacją pobytu i pracy zagranicznych ekspertów współpracujących z organizacjami międzynarodowymi. Zagłębienie w kwestie inkluzywności jest dla niej naturalnym ciągiem wydarzeń – swoją pracę magisterską poświęciła interdyscyplinarnemu tematowi „Rejestrowane związki partnerskie jako instytucja alternatywna dla małżeństwa”. Z czasem jej zainteresowania równościowe rozszerzyły się na inne obszary, w których dochodzi do dyskryminacji. Od czasów studiów zaangażowana w działalność organizacji pozarządowych, m.in. jako członkini zwykła, a następnie członkini zarządu Stowarzyszenia ELSA Warszawa (Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa, oddział warszawski). Prywatnie psia mama, miłośniczka długich spacerów, jazdy na rowerze, planszówek, książek i bingowania seriali.

    Prawo organizacji pozarządowych | inkluzywność w pracy

Zobacz inne