- Sponsoring – działanie marketingowe
- Darowizna – umowa jednostronna
- Barter – wymiana dóbr i usług
- Tabelka – porównanie sponsoringu, darowizny i barteru
Sponsoring – działanie marketingowe
Sponsoring to działalność o charakterze marketingowym. Oznacza to, że firma przekazuje organizacji pozarządowej środki finansowe, natomiast organizacja zapewnia usługi marketingowe, czyli reklamę. Sponsoring ma więc charakter finansowy. To, co wyróżnia sponsoring spośród innych umów, których celem wzrost majątku obdarowanego, to fakt, że obie strony mają pewne zobowiązania, z których muszą się wywiązać. Nie jest to darowizna, w której tylko darczyńca jest zobowiązany do przekazania środków. W przypadku sponsoringu obie strony pozostają w relacji zależności – organizacja otrzymuje środki finansowe i w zamian oferuje reklamę. Jest ona realizowana na różne sposoby, np. poprzez social media, na koszulkach drużyn sportowych czy na billboardach.
Akt prawny – działalność regulowana w oparciu o zasady umów cywilnoprawnych, np. art. 353¹ Kodeksu cywilnego (zasada swobody umów).
Korzyść dla sponsora: Jeśli wspierasz organizacje, które prowadzą działalność: sportową, kulturalną, wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę, możesz skorzystać z ulgi sponsoringowej, która polega na odliczeniu od podstawy obliczenia podatku (podstawy opodatkowania) 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sponsoringowych w tych trzech przypadkach. Więcej przeczytasz na stronie podatki.gov.pl.
Darowizna – umowa jednostronna
Darowizna jest charakterystyczną formą wsparcia, w której nie ma w niej zależności wzajemnej. To umowa jednostronna, w której jedna strona, np. firma zobowiązuje się do przekazania środków finansowych lub majątkowych na rzecz organizacji i nie oczekuje niczego w zamian. Ale tak – jeśli chcesz, możesz poinformować, że dana firma przekazała darowiznę Twojej organizacji.
Akt prawny – Uregulowana w Kodeksie cywilnym (art. 888 i następne).
Korzyść dla darczyńcy – Jeśli przekażesz darowiznę na cel pożytku publicznego, możesz skorzystać z ulgi przy rozliczaniu swojego podatku. W ramach tej ulgi możesz odliczyć kwotę, którą przekażesz w formie darowizny, ale nie więcej niż 6% Twojego dochodu/przychodu. Więcej przeczytasz na stronie podatki.gov.pl.
Jak to wygląda w praktyce – Według raportu „Kondycja organizacji pozarządowych 2024”, które przygotuje Stowarzyszenie Klon/Jawor – 26% budżetu wszystkich organizacji stanowią przychody z darowizn.
Czy potrzebuję umowy darowizny?
Umowa darowizny nie zawsze musi mieć formę pisemną. Jest ona skuteczna z chwilą dokonania. Istnieją jednak sytuacje, w których umowa jest niezbędna, np. przy:
- Przeniesieniu prawa nieruchomości (wymagany jest akt notarialny).
- Przekazaniu udziałów w spółce (wystarczą podpisy poświadczone notarialnie).
- Przekazaniu pojazdu (umowa stanowi dowód własności, niezbędny do przerejestrowania).
Choć wymiana e-mailowa może stanowić formę umowy, warto zawsze mieć na uwadze, z kim współpracujemy. W przypadku nowych organizacji warto się zabezpieczyć formalną umową.
Więcej o darowiźnie przeczytasz w artykule https://legalden.pl/umowa-darowizny-wszystko-o-czym-musisz-pamietac/
Czy darowiznę można odwołać?
Darowiznę można odwołać, jeśli została już spełniona, w przypadku rażącej niewdzięczności obdarowanego. Termin na odwołanie wynosi rok od momentu dowiedzenia się o tej niewdzięczności.
Barter – wymiana dóbr i usług
Barter to wymiana dóbr i usług, w której nie ma wymiany finansowej. Wartością nie są pieniądze, lecz wzajemna usługa. To właśnie brak środków finansowych jest tym, co odróżnia barter od sponsoringu i darowizny. Przykład barteru mamy, gdy organizacja udostępnia firmie swoje logo w materiałach promocyjnych w zamian za nieodpłatny druk materiałów reklamowych na wydarzenie. Barter jest usługą odpłatną, ale wartością jest wzajemna usługa, a nie pieniądz.
Akt prawny – w ramach ogólnych zasad Kodeksu cywilnego (art. 603–604).
Jak to wygląda w praktyce – Według raportu „Kondycja organizacji pozarządowych 2024” Stowarzyszenia Klon/Jawor – 17% organizacji w 2024 otrzymało od firm produkty lub usługi w barterze.
Sponsoring, darowizna i barter – podobieństwa i różnice
Sponsoring | Darowizna | Barter | |
Rodzaj umowy | Umowa cywilnoprawna | Umowa darowizny | Umowa zamiany |
Wynagrodzenie | Świadczenie wzajemne (np. promocja) | Brak | Wartość ekwiwalentna (porównywalna) |
Forma umowy | Pisemna | Nieformalna lub pisemna (czasem akt notarialny) | Pisemna |
Wzajemne świadczenia | Tak | Nie | Tak |
Kto może skorzystać | Organizacja prowadząca działalność gospodarczą | Każda organizacja | Prowadzące działalność gospodarczą lub odpłatną działalność pożytku publicznego |