Blog

Jak napisać umowę o pracę?

Wielu pracodawców zastanawia się jak w prawidłowy i zgodny z prawem sposób napisać umowę o pracę. Należy pamiętać, że umowa o pracę zawiera wiele elementów charakterystycznych tylko dla niej. Na obecnym rynku pracy, obok umowy cywilnoprawnej, umowa o pracę jest jedną z najpopularniejszych umów, na podstawie której pracodawca decyduje się zatrudnić pracownika. Poniżej przedstawiamy najważniejsze rady, które pokażą Wam jak napisać umowę o pracę.

Podstawowe zapisy jakie powinny znaleźć się w umowie o pracę wskazane zostały w Kodeksie pracy. W prawidłowo napisanej umowie znaleźć się w pierwszej kolejności,strony umowy, określony powinien zostać jej rodzaj, wynagrodzenie, termin rozpoczęcia pracy oraz jego wymiar.

Oznaczenie pracodawcy i pracownika

Niezbędnym elementem każdej umowy o pracę jest oznaczenie pracodawcy. Jego nazwa powinna zostać umieszczona w lewym górnym rogu. Poza nazwą należy również wskazać adres, numer NIP i REGON pracodawcy.

W umowie o pracę, muszą się też znaleźć dane pracownika. Pamiętajmy, że pracownikiem w tym wypadku może być jedynie osoba fizyczna. W umowie o pracę należy zapisać jego imię, nazwisko, adres oraz numer PESEL.

Data sporządzenia umowy

Często data sporządzenia umowy mylona jest z datą rozpoczęcia przez pracownika pracy. W rzeczywistości nie ma żadnych ograniczeń, aby umowa została sporządzona wcześniej – może to być nawet rok przed tym jak pracownik zostanie zatrudniony. Jest to po prostu data sporządzenia tego dokumentu.

Taka praktyka ma zastosowanie w sytuacji, gdy pracownik potrzebuje umowy wcześniej w związku ze złożeniem wypowiedzenia w swojej poprzedniej firmie – chodzi tu przede wszystkim o warunki zatrudnienia w nowym miejscu pracy.

Rodzaj umowy

Następnie musimy wskazać jakiego rodzaju umowę decydujemy się zawrzeć z nowo zatrudnianym pracownikiem. Należy wskazać czy będzie to umowa na czas próbny, określony czy nieokreślony. Trzeba dokładnie przeanalizować wszystkie warianty, ponieważ w przyszłości od tego zależeć będzie sposób wypowiedzenia umowy np. wskazanie przyczyny oraz uzasadnienia w wypowiedzeniu.

Rodzaj pracy

Kolejnym ważnym elementem prawidłowo sporządzonej umowy o pracę, jest wskazanie rodzaju pracy oraz stanowiska zatrudnianego przez nas pracownika. Chodzi tu przede wszystkim o wskazanie czy jest to stanowisko kierownicze czy na przykład praca na produkcji.

Miejsce pracy

Niezbędnym elementem umowy o pracę, jest także wskazanie miejsca wykonywania pracy przez pracownika. W tym punkcie umowy możemy ustalić na przykład miejscowość, w której znajduje się zakład pracy. Jeżeli natomiast obowiązki nowo zatrudnianego pracownika związane będą z licznymi wyjazdami czy delegacjami, możemy wskazać miejsce pracy jako rejon jego działania, czyli np. województwo.

Wynagrodzenie

Następną istotną kwestią jest wynagrodzenie dla pracownika za wykonywaną pracę. Obok podstawowego wynagrodzenia dla pracownika, wyrażonego w konkretnej kwocie pieniężnej, możemy wskazać jakie dodatkowe składniki będą przysługiwały za wykonywanie obowiązków na danym stanowisku. Może to być np. dodatek zależny od stażu pracy, dodatek funkcyjny czy różnego rodzaju premie uznaniowe. Wynagrodzenie może być wyrażone stawką godzinową albo miesięczną.

Wymiar czasu pracy

Kolejnym elementem umowy o pracę jest wskazanie czasu pracy w jakim zatrudniany pracownik ma świadczyć pracę. Należy tutaj wskazać czy pracownik ma pracować na pełen etat czy na jego część.

Termin rozpoczęcia pracy

Termin rozpoczęcia pracy przez pracownika oznacza datę nawiązania stosunku pracy. Jest to niezwykle istotne, ponieważ w ciągu 7 dni od tej czynności należy zgłosić pracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ma to szczególne znaczenie, we wspomnianej już wcześniej, umowie zawartej z wyprzedzeniem. Jeżeli w tym wypadku nie wskażemy daty rozpoczęcia pracy, stosunek pracy będzie nawiązany w dniu zawarcia umowy z pracownikiem.

Forma umowy o pracę i termin jej zawarcia

Umowę o pracę należy sporządzić w formie pisemnej, przed dopuszczeniem pracownika do wykonywania pracy.

Jak napisać umowę o pracę?
Wsparcie kancelarii Legalden

Jeżeli zastanawiasz się jak napisać umowę o pracę i potrzebujesz w tym zakresie pomocy, zapraszamy do kontaktu przez email biuro@legalden.pl. Na pewno pomożemy.

Więcej o naszym wsparciu dla przedsiębiorców przeczytasz tutaj: https://legalden.pl/biznes/

Jak założyć fundację?

Ludzie, dla których działania społeczne i pomoc innym to coś, co daje im największe spełnienie zawodowe, często zastanawiają się nad założeniem własnej fundacji. Po przed podjęciem takiej decyzji warto jest dowiedzieć się, jak założyć fundację oraz na co warto zwrócić uwagę w trakcie przygotowań. Zdajemy sobie sprawę, że na początku działalności trudno jest poświęcać czas na inne kwestie niż planowanie działalności statutowej nowo zakładanej organizacji. Właśnie dlatego postaramy się w prosty sposób przedstawić jak założyć fundację i jakie najgroźniejsze pułapki czekają po drodze.

Zacznijmy od podstaw – cel fundacji

Musimy wiedzieć, że cel, dla którego będzie istnieć nasza fundacja, musi być społecznie lub gospodarczo użyteczny. Chodzi tu w szczególności o ochronę zdrowia, rozwój gospodarki, kultury i sztuki czy oświaty i wychowania. Cel nie może być niezgodny z podstawowymi interesami RP.

Pamiętajmy też, że celem fundacji musi być zapewnienie dobra dla ogółu, a nie dla jednostki.

Przykład: nie możemy założyć fundacji w celu finansowania jednego utalentowanego sportowca, ale możemy założyć fundację, której celem jest pomoc w rozwoju młodych utalentowanych sportowców, którym niekorzystna sytuacja finansowa nie pozwala rozwijanie swojej pasji

Kto to jest fundator i jaka jest jego rola?

Fundatorem nazywa się osobę, która tworzy fundację i może być nim praktycznie każdy. Ustawa nie nakłada tu zbyt dużych ograniczeń – przepisy stanowią, że „fundację mogą ustanowić osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania”. Założycielami fundacji mogą być również osoby prawne – również te, których siedziba mieści się za granicą. Ustawa nie przewiduje, również ograniczeń w kwestii liczby fundatorów – może więc być ich kilku.

Przykład: fundatorami jednej fundacji może być kilka osób, uczelnia wyższa oraz organizacja zagraniczna

Podstawową rolą fundatora jest przekazanie na rzecz fundacji określonego majątku oraz złożenie oświadczenia o jej ustanowieniu w formie aktu notarialnego.

Obowiązkiem fundatora jest również sporządzenie statutu oraz dokonanie rejestracji fundacji w KRS – przy czym do sporządzenia statutu fundator może wyznaczyć inna osobę np. członka zarządu. 

Rzeczywista aktywna rola fundatora w fundacji, kończy się w chwili jej zarejestrowania. Chociaż nie ma on obowiązku uczestniczenia w działalności organizacji, nie przestaje być fundatorem, ponieważ jest nim dożywotnio i w żaden sposób nie można tego zmienić. Częstą praktyką jest, że fundator po utworzeniu fundacji, wchodzi w skład jej zarządu – w ten sposób bierze czynny udział w jej codziennym życiu.

Fundator i fundacja stają się dwoma odrębnymi bytami prawnymi, co oznacza, że w niektórych przypadkach ich interesy mogą być sprzeczne, a także, że po likwidacji fundacji jej majątek nie powinien wrócić do fundatora. Dla osób, którym nie odpowiada taki rozdział mogą rozważyć inną formę działalności jak np. stowarzyszenie lub spółkę not for profit.

Co to jest akt założycielski i ile kosztuje?

Akt założycielski to oświadczenie woli fundatora o ustanowieniu fundacji. Powinien zawierać informację o celu fundacji oraz majątku przeznaczonym na jego realizację – musi być taki, aby umożliwił fundacji rozpoczęcie działania. W skład majątku poza pieniędzmi, mogą wchodzić także np. dzieła sztuki czy nieruchomości.

Ustawa wymaga, aby akt fundacyjny miał formę aktu notarialnego. Na jego koszt składa się więc opłata notarialna, której wysokość zależy od wartości majątku jaki fundator zdecyduje się przeznaczyć na utworzenie fundacji.

Pamiętajmy, że akt założycielski tworzy pewnego rodzaju zobowiązanie fundatora wobec fundacji.

W przypadku, gdy po wpisaniu fundacji do KRS nie wywiąże się on z obowiązku przekazania na jej rzecz majątku- fundacja może dochodzić spełnienia tej deklaracji.

Czy można odwołać akt założycielski?

Tak – do czasu uzyskania przez fundację osobowości prawnej, czyli do momentu wpisania jej do KRS. Odwołanie tak jak sam akt powinno mieć formę aktu notarialnego.

Co w przypadku, gdy fundatorów jest kilku? – wtedy odwołanie składają wszyscy fundatorzy łącznie.

Fundusz założycielski

Inaczej mówiąc jest to majątek, który fundator przekazuje fundacji, aby ta mogła rozpocząć pracę. Od charakteru naszej fundacji zależy też czy zostanie wyznaczona jego minimalna wysokość. Jeżeli prowadzimy tylko i wyłącznie działalność statutową – nie jest sprecyzowana minimalna wysokość funduszu założycielskiego. W tej sytuacji decyzję podejmuje fundator.

Inaczej jest w przypadku, prowadzenia przy fundacji działalności gospodarczej – wtedy minimum funduszu założycielskiego to 1000 złotych.

Statut – czym jest i kiedy go potrzebujemy?

Statut to podstawowy dokument zawierający główne cele, sposób ich realizacji oraz zakres działania fundacji. Można więc powiedzieć, że stanowi fundament całej organizacji i jej działalności.

Statut potrzebny jest w chwili wniesienia wniosku o rejestrację fundacji do KRS. Oznacza to, że statut nie musi być gotowy w chwili sporządzania aktu założycielskiego. Obowiązek jego ustanowienia albo delegowania tego zadania (np. na zarząd) leży po stronie fundatora.

Pamiętajmy, że statut powinien sporządzony być w sposób profesjonalny i przejrzysty. Musi on uwzględniać różne możliwe sytuacje, by nie stać się w przyszłości przeszkodą w działalności lub rozwoju fundacji.

Zalecamy, by poświęcić na przygotowanie statutu odpowiedni czas lub zlecić jego sporządzenie profesjonaliście.

Kiedy powstaje fundacja

Fundacja powstaje dopiero z chwilą wpisania (rejestracji) jej w KRS. Oznacza to, że od dopełnienia przez nas wszystkich formalności, na rozpoczęcie działalności musimy czekać klika tygodni. Jeżeli kluczowym czynnikiem przy wyborze formy działalności jest czas, warto zastanowić się nad spółką not for profit – taka spółka może rozpocząć działania zaraz po zawarciu umowy spółki.

Rejestracja fundacji – ile kosztuje?

Proces rejestracji fundacji w KRS, to w praktyce wypełnienie odpowiednich formularzy oraz przygotowanie wymaganych dokumentów i załączników – jednym z nich jest statut.

Wysokość opłaty za rejestrację w KRS zależy od charakteru naszej fundacji. Jeżeli nie decydujemy się na prowadzenie działalności gospodarczej, wpis będzie kosztował 250 zł.

Jeżeli przy fundacja ma być także wpisana do rejestru przedsiębiorców, wtedy koszt rejestracji będzie wynosił 600 zł – składa się na to opłata za wpis do rejestru przedsiębiorców w wysokości 500 zł oraz 100 złotych za ogłoszenie tego wpisu w monitorze sądowym (czyli tak jak w przypadku spółki).

Mamy nadzieję, że nasz artykuł wyjaśnił Wam jak założyć fundację, a jednocześnie nie zniechęcił do podjęcia tego wyzwania. Trzymamy kciuki, żeby się udało!

Jeżeli potrzebujesz pomocy w założeniu fundacji napisz do nas na ngo@legalden.pl Na pewno pomożemy.

Więcej o naszym wsparciu dla NGO przeczytasz na: https://legalden.pl/ngo/ oraz https://uslugi.ngo.pl/293713-legalden-jacek-olejarz.html

Kiedy umowa cywilnoprawna jest umową o pracę?

Częstym zjawiskiem na obecnym rynku pracy jest zatrudnianie pracowników na umowy cywilnoprawne. Pamiętaj jednak, że to czy i jaki stosunek zatrudnienia istnieje pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, nie zależy od tego, co jest na przysłowiowym „papierze”, ale od tego jakie obowiązki w rzeczywistości wykonujemy. Dowiedz się kiedy umowa cywilnoprawna jest umową o pracę.

Stosunek pracy to pewna więź, która łączy pracownika z pracodawcą. Powstaje ona przez wykonywanie określonych obowiązków, ich regularności i powtarzalności – są one podstawą przy określeniu na podstawie jakiej umowy w rzeczywistości pracujemy.

O tym, kiedy możemy mówić o stosunku pracy stanowią również przepisy prawa pracy, jednak interpretacja w tym zakresie tworzy wiele pytań i niejasnych odpowiedzi.

Poniżej przedstawiamy sześć kryteriów, które pozwalają stwierdzić, że umowa cywilnoprawna jest umową o pracę.

1. Określony czas i miejsce pracy

Jeżeli wykonujesz obowiązki w określonym czasie (np. poniedziałek – piątek, 9-17) i wskazanym przez pracodawcę miejscu (np. siedzibie pracodawcy) jest duża szansa, że pracujesz na umowę o pracę.

2. Obowiązki jak inne osoby zatrudnione na umowę o pracę

W przypadku, gdy inne osoby Twojego zespołu, wykonywujące takie same obowiązki, na tym samym stanowisku, pracują na podstawie umowy o pracę – Ty też możesz się o nią ubiegać.

3. Ciągłość pracy

Co ważne, o istnieniu umowy o pracę, świadczy również ciągłość wykonywanych obowiązków – innymi słowy mamy wykonywać tę samą określoną pracę, a nie tylko ją jednorazowo wykonać.

4. Wykonywanie pracy na sprzęcie pracodawcy

Podstawą dla przyjęcia, że pracujemy na umowę o pracę, może być również korzystanie ze sprzętu pracodawcy podczas wykonywania obowiązków pracowniczych.

5. Podporządkowanie pracownicze

Jest to ściśle powiązane z wcześniej przedstawionymi cechami związanymi z pracą w określonym miejscu i czasie – pracodawca zleca nam pracę i wyznacza miejsce i czas wykonywania obowiązków. Można więc stwierdzić, że jest to pewnego rodzaju pozostanie do dyspozycji naszego pracodawcy i wykonywanie pracy w jego imieniu oraz na jego rzecz (w jego interesie leży, aby praca została wykonana w sposób prawidłowy).

6. Osobiste świadczenie pracy

Najprościej mówiąc, chodzi tu o to, że pracy nie możemy podzlecić nikomu innemu bez zgody zatrudniającego. W umowie zlecenie istnieje możliwość podzlecenia osobie trzeciej.

Częstą praktyką jest, że umowy cywilnoprawne zawierają zapis wskazujący, że zleceniobiorca może zlecić swoje obowiązki osobie trzeciej, ale tylko za zgodą zleceniodawcy. Jest to praktyka służąca obejściu prawa, ponieważ w takim wypadku zlecenie innym osobom naszej pracy jest w rzeczywistości niemożliwe.

Przykłady

Poniżej przedstawiamy przykłady kiedy umowa cywilnoprawna jest zawarta:

– prawidłowo:

  • pracownikowi zostaje zlecone wykonanie jednorazowego pomalowania dachu,
  • pracownikowi zlecono jednorazowe posprzątanie biura w siedzibie przedsiębiorstwa

– nieprawidłowo:

  • pracownik pracuje w firmie specjalizującej się w malowaniu dachów, pracownik codziennie wykonuje taką pracę i ma zlecone obowiązki na najbliższy czas, w miejscach wskazanych przez pracodawcę.
  • pracownik jest zatrudniony w firmie sprzątającej i jego stałymi obowiązkami jest codzienne sprzątanie biurowców.

Jeżeli uważasz, że obowiązki, które wykonujesz mieszczą się w granicach umowy o pracę, a pracodawcą Ci jej nie zaproponował, napisz do nas na: biuro@legalden.pl.

Pomożemy Ci przekształcić Twoją umowę cywilnoprawną w umowę o pracę. Możesz z nami także skonsultować warunki Twojego zatrudnienia.

Więcej o naszym wsparciu dla pracowników przeczytasz tutaj: https://legalden.pl/prawo-pracy/

Bezzwrotna pożyczka 5000 dla przedsiębiorców

Wejście w życie przepisów nowej „Tarczy antykryzysowej 2.0” wprowadza nowe zasady dotychczasowej pomocy dla osób, których sytuacja finansowa uległa pogorszeniu na skutek epidemii koronawirusa. Nasi klienci najczęściej pytają nas o to, czy należy im się bezzwrotna pożyczka 5000. Poniżej postaramy się przybliżyć ten temat.

1. Kto może otrzymać bezzwrotną pożyczkę.

Pierwotna ustawa COVID-19 przewidywała, że bezzwrotna pożyczka 5000 dla przedsiębiorców jest dla tych, którzy przez 3 miesiące nie zmniejszyły zatrudnienia – warunkiem było jego utrzymanie. Natomiast Tarcza antykryzysowa 2.0 przewiduje pieniądze także dla osób samozatrudnionych. Mimo, że nie trzeba ich później zwracać (jeżeli dopełni się wszystkich formalności), ustawa nakłada pewne warunki jakie trzeba spełnić, aby wniosek został przyjęty.

Nieistotne jest również to czy podlegasz ubezpieczeniu społecznemu na innej podstawie tzn. czy dodatkowo jesteś zatrudniony na umowę o pracę lub jesteś emerytem.

2. Jakie warunki musisz spełnić, aby otrzymać bezzwrotną pożyczkę.

Co do zasady pożyczkę może otrzymać każdy przedsiębiorca, który złoży wniosek (także ten niezatrudniający nikogo). Warunkiem jest to, że roczny obrót netto Twojego przedsiębiorstwa (mowa tu o sprzedaży towarów, wyrobów i usług), ale także suma bilansu jej aktywów nie przekroczy 2 milionów euro.  

3. Umorzenie pożyczki

Musisz pamiętać o tym, że umorzenie Twojej pożyczki zależy od tego, czy po jej otrzymaniu nie przestałeś prowadzić swojego przedsiębiorstwa – od chwili otrzymania pożyczki być zarejestrowane jeszcze przez 3 miesiące. W przeciwnym razie będziesz musiał zwrócić pożyczkę.

4. Jak złożyć wniosek o otrzymanie pożyczki

Wniosek potrzebny do otrzymania bezzwrotna pożyczka 5000, możesz złożyć przez Internet (pamiętaj, że aby to zrobić potrzebujesz profilu zaufanego) oraz w wersji papierowej do powiatowego urzędu pracy. Dokumenty, które musisz wysłać to wniosek, umowa pożyczki (niezbędna później przy umorzeniu) oraz formularz pomocy publicznej.

5. Dokładnie wypełnij wniosek

Jak w każdym postępowaniu administracyjnym (wnioskowym) wszystkie dokumenty należy wypełnić dokładnie, ponieważ to właśnie od tego zależy, czy otrzymasz pożyczkę bezzwrotną, ale też czy w sposób prawidłowy doprowadzisz do jej umorzenia.

6. Umorzenie pożyczki

Pamiętaj, że umorzenie pożyczki wiąże się również ze złożeniem odpowiedniego wniosku dostępnego na stronie ZUS. Musisz go złożyć w ciągu 14 dni od chwili, gdy minęło 3 miesiące od otrzymania pożyczki. We wniosku musisz również wskazać, że przez te 3 miesiące prowadziłeś działalność gospodarczą. Pamiętaj, że niezłożenie wniosku o umorzenie pożyczki wiążę się z tym, że będziesz musiał zwrócić środki, które otrzymałeś wraz z odsetkami.  

Jeżeli chcesz złożyć wniosek o bezzwrotna pożyczka 5000 dla przedsiębiorców, a nie wiesz od czego zacząć, skontaktuj się z nami przez biuro@legalden.pl  

Więcej o naszym wsparciu dla przedsiębiorców przeczytasz tutaj: https://legalden.pl/biznes/

Co zrobić gdy pracodawca nie płaci?

Wiele osób zastanawia się co może zrobić, gdy pracodawca nie płaci.

Wprowadzenie epidemii koronawirusa to czas, w którym co raz częściej kontaktują się z nami osoby dotknięte nieuczciwym postępowaniem ze strony swojego szefa. Najbardziej dotkliwym przykładem takiego zachowania jest niepłacenie przez pracodawcę wynagrodzenia. Kryzys finansowy spowodowany pandemią, ani żadne wprowadzone przepisy, nie dają żadnych podstaw do tego typu działań.

Doświadczenie w zakresie prawa pracy, pokazało nam jak ciężkie jest rozpoczęcie przez pracownika walki o swoje prawa. Podjęcie rękawicy przeciwko swojemu pracodawcy wiąże się nierzadko z długotrwałym i kosztującym wiele stresu postępowaniem. Poniżej postaramy się przybliżyć co możesz zrobić, gdy pracodawca nie płaci Ci należnego wynagrodzenia.

1. Pierwsze kroki – rozwiązanie pozasądowe

Jedną z możliwości, oprócz słownego upomnienia się o zapłatę, jest napisanie wezwania o wypłatę wynagrodzenia do pracodawcy. Najważniejsze jest to, aby zawrzeć w nim jasne i konkretne argumenty. Pismo ma na celu wzbudzić poczucie obowiązku zapłaty i poinformować o możliwości podjęcia dalszych kroków, a co za tym idzie o konsekwencjach, które będzie musiał ponieść. O tym czym grozi pracodawcy niepłacenie wynagrodzenia pracownikom przeczytasz w pkt 2. artykułu.

O nieprzestrzeganiu przepisów przez Twojego pracodawcę dobrze jest też poinformować Państwową Inspekcję Pracy, a jeżeli to możliwe także odpowiedni dla jego branży samorząd zawodowy (np. dla branży medycznej odpowiedna jest okręgowa izba lekarska).

Jeżeli preferujesz bardziej polubowne postępowanie, możesz podsunąć pracodawcy rozwiązania jakie przewiduje Tarcza antykryzysowa. Może być to Twój kontrargument w przypadku, gdy Twój pracodawca swoje zachowanie usprawiedliwia ciężką sytuacją spowodowaną kryzysem finansowym, wywołanym przez epidemię koronawirusa.

Z naszego doświadczenia wynika, że wezwanie napisane przez adwokata, ma o wiele większą siłę przebicia, niż to napisane przez pracownika – pracodawca wie, że traktujesz sprawę poważnie. Jeżeli chcesz abyśmy wysłali takie pismo i pomogli Ci załatwić wszystkie sprawy z odzyskaniem należnych Ci pieniędzy napisz do nas na biuro@legalden.pl

2. Rozwiązanie sądowe

Jeżeli Twój pracodawca, pomimo podjęcia prób polubownego rozstrzygnięcia sprawy, nadal nie wywiąże się ze swoich obowiązków, jedynym całkowicie skutecznym rozwiązaniem jest wniesienie pozwu o zapłatę wynagrodzenia do sądu. Przygotowanie takiego pozwu wymaga znajomości przepisów prawa i elementów, które takie pismo musi zawierać. Dodatkowo wskazane jest podanie podstawy prawnej żądania oraz przytoczenie wszystkich niezbędnych dowodów. Wniesienie sprawy do sądu, wiąże się również z uczestnictwem w rozprawach sądowych, które niekiedy potrafią być bardzo stresujące.

Innym możliwym do podjęcia krokiem jest złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa do prokuratury. Pamiętajmy, że niewypłacanie pracownikom należnego im wynagrodzenia jest przestępstwem.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w sprawie przeciwko pracodawcy skontaktuj się z nami przez biuro@legalden.pl. Na pewno pomożemy.

Więcej o naszym wsparciu dla pracowników przeczytasz tutaj: https://legalden.pl/prawo-pracy/

Założenie spółki ile kosztuje i jak to zrobić

Częstym pytaniem wśród początkujących, ale i doświadczonych przedsiębiorców są:
jak założyć spółkę
założenie spółki ile kosztuje

Poniżej postaramy się przybliżyć Wam na czym polega założenie spółki i odpowiedzieć na pytanie ile to kosztuje.

Krok I – Forma spółki

Na początek musicie wybrać jaki typ spółki jest dla was najwygodniejszy. Jeżeli potrzebujecie pomocy w tej kwestii skontaktujcie się z nami na biuro@legalden.pl, a doradzimy Ci jaka forma spółki będzie najkorzystniejsza dla Twojego przedsiębiorstwa.  Wybór typu spółki zależy od wielu czynników – rodzaju przedsiębiorstwa, liczby wspólników, ale też jakie relacje panują między wami.

Krok II – Projekt umowy spółki

Projekt umowy spółki to dokument stanowiący nie tylko fundament pracy Twojej spółki, ale też bazowy element jej założenia. Aby uniknąć problemów w przyszłości – takich jak spór pomiędzy wspólnikami, warto jest zainwestować czas w opracowanie umowy spółki. Jeżeli chcesz abyśmy pomogli Ci stworzyć korzystny dla Ciebie projekt umowy, skontaktuj się z nami.

Pozostała dokumentacja, to umowa najmu, a także uchwały wspólników, jak i inne dokumenty związane z uzyskaniem niezbędnego dla rejestracji Twojej spółki wpisu, o którym więcej informacji znajdziesz w kolejnym kroku.

Krok III – Rejestracja spółki

Ostatni krok to złożenie wniosku o wpisanie Twojej spółki do Krajowego Rejestru Sądowego. Musisz pamiętać, że dołączenie do wniosku wszystkich załączników, to obowiązek leżący po Twojej stronie. Dlatego jest to tak ważny etap w procesie zakładania spółki – wniosek musi być kompletny. Wtedy właśnie uzyskujesz numer NIP i REGON, a informacja o wpisaniu Twojej spółki do KRS ukazuje się w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Założenie spółki ile kosztuje?

Koszt rejestracji najpopularniejszej typu spółki – spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to 350 złotych. Składa się na to wpis do KRS (250 zł) i ogłoszenie w Monitorze (100 zł)

Jeżeli chcesz abyśmy pomogli Ci założyć spółkę krok po kroku skontaktuj się z nami przez biuro@legalden.pl. Na pewno pomożemy.

Więcej o naszym wsparciu dla przedsiębiorców przeczytasz tutaj: https://legalden.pl/biznes/

Ile kosztuje rozwód – koszt sprawy rozwodowej

Eksperci są zgodni – po okresie epidemii i izolacji, czeka nas fala rozwodów. Jeżeli Ty również zastanawiasz się nad podjęciem tego kroku, z naszego artykułu dowiesz się ile kosztuje rozwód, jak długo trwa sprawa rozwodowa i czego sprawa będzie dotyczyła.

Rozwód kosztuje – czas, nerwy, i pieniądze. W tym artykule będzie tylko o pieniądzach 🙂

Opłata od pozwu

Musimy zacząć od tego, że już samo wniesienie pozwu rozwodowego kosztowało Cię będzie 600 złotych. Nie musi się jednak okazać, że poniesiesz ten koszt w całości. Jeżeli wina o rozpadzie małżeństwa zostanie przypisana w całości drugiej stronie, wtedy to ona będzie zmuszona zwrócić Ci część tej kwoty.

Możesz zdecydować się na rozwód w zgodzie z małżonkiem Za taką sprawę – rozwód za porozumieniem stron, trzeba zapłacić jedynie 300 zł (po 150 zł od małżonka).

Podział majątku

Wiele osób nie wie, że sprawa rozwodowa nie musi skończyć się podziałem majątku wspólnego małżonków.

Jeżeli wraz z pozwem rozwodowym zdecydujesz się złożyć wniosek o podział majątku wspólnego wtedy rozwód będzie Cię kosztował dodatkowe 1000 złotych – chyba że wraz z tym wnioskiem złożysz zgodny projekt majątku.  

Jeżeli zdecydujesz się na powołanie biegłego rzeczoznawcy, wtedy rozwód będzie kosztował jeszcze więcej – jednak jest to czasami konieczne, aby dokładnie określić wartość majątku.

Opieka nad dziećmi

Inaczej niż w przypadku majątku, sąd w wyroku rozwodowym musi orzec o władzy rodzicielskiej i alimentach na dzieci.

Żądanie alimentów w pozwie rozwodowym nie powoduje konieczności wnoszenia dodatkowej opłaty sądowej.

Te kwestie generują jednak najwięcej emocji i sporów pomiędzy małżonkami., a to przekłada się to na czas trwania postępowania rozwodowego, a co za tym idzie na koszty prawnika.

Ile trwa rozwód

Rozwód trwa od pół roku nawet do ponad roku (terminy rozpraw, to odbywają się w odstępach kilku miesięcy). Aby przeprowadzić rozwód potrzebnych jest zwykle od 2 do 3 terminów.

Wynagrodzenie adwokata za prowadzenie sprawy rozwodowej

W Internecie krąży wiele opinii, że sprawa rozwodowa prowadzona przez adwokata jest bardzo kosztowna. Co do zasady każda sprawa jest inna i wymaga indywidualnego stopnia zaangażowania, co istotnie wpływa na to, ile kosztuje rozwód.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się ile kosztuje prowadzenie sprawy rozwodowej przez naszą kancelarię, możesz to zrobić na stronie: https://legalden.pl/prawo-rodzinne/

Tarcza antykryzysowa dla biznesu – 5 najważniejszych zmian dla przedsiębiorców

Nowa specustawa przewiduje pomoc dla przedsiębiorców, w związku z epidemią koronawirusa i spowodowanym tym spadkiem przychodów z działalności gospodarczej. Poniżej znajdziecie 5 naszych zdaniem najważniejszych zmian wprowadzonych w ustawie i innych aktach prawnych z nią związanych:

1. Dofinansowanie części wynagrodzenia pracownika oraz zwolnienie całkowite ze składek ZUS (art. 31zq ustawy COVID-19)

Podstawową pomocą przewidzianą dla przedsiębiorców jest dofinansowanie części kosztów wynagrodzenia pracownika i związanych z nim składek w tym składek ZUS. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą możesz wystąpić z wnioskiem o pomoc związaną z utrzymaniem zatrudnienia do starosty. Musisz jednak pamiętać, że osoby, które objęte zostaną pomocą finansową nie mogą zostać przez Ciebie zwolnione. Jeżeli zatrudniasz mniej niż 10 osób możesz zostać całkowicie zwolniony ze składek ZUS.

2. Pożyczka bezzwrotna
(art. 15zzd ustawy COVID-19)

W ramach pomocy związanej z minimalizacją zwolnień, w związku z kryzysem finansowym Twojego przedsiębiorstwa, możesz wnioskować o dofinansowanie do 5 tysięcy złotych w ramach pożyczki bezzwrotnej.

3. Zmiana warunków zatrudnienia
(art. 15zf ustawy COVID-19)

Jeżeli jesteś pracodawcą, a w związku z epidemią koronawirusa wystąpił u Ciebie spadek obrotu gospodarczego, zgodnie z przepisami specustawy, możesz zawrzeć ze swoim pracownikiem porozumienie, w ramach którego zastosujesz wobec niego mniej korzystne warunki zatrudnienia niż te, które zawarte były na pierwotnej umowie o pracę pomiędzy wami.  Warunkiem skorzystnia z tego uprawnienia jest niezaleganie z zobowiązaniami podatkowymi.

4. Dofinansowanie kosztów utrzymania jednoosobowej działalności gospodarczej (art. 15zzc ustawy COVID-19)

Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, gdy nie zatrudniasz pracowników, możesz złożyć wniosek o pomoc w związku z dofinansowaniem części kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa, w wysokości do 90% kwoty minimalnego wynagrodzenia miesięcznie.

5. Zmiana terminu w związku z PPK
(art.54 ustawy COVID-19)

Wsparcie dla przedsiębiorców zatrudniających pracowników to również terminy związane z zawarciem umowy w związku z pracowniczymi planami kapitałowymi. Przesunięcie terminu wiąże się z ilością osób, które zatrudniasz. Jeżeli zatrudniasz od 20 do 49 osób, termin zawarcia umowy zostanie przesunięty do 1 października. Ten sam termin obowiązuje w przypadku, gdy zatrudniasz od 50 do 249 osób. Jeżeli Twoje przedsiębiorstwo zatrudnia do 20 pracowników, termin zawarcia umowy to 1 października 2021.

Procedura otrzymania pomocy rządowej w ramach dofinansowania przedsiębiorstwa, to postępowania wymagające złożenia odpowiednich wniosków.

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i zastanawiasz się czy spełniasz warunki do otrzymania wsparcia związanego z utrzymaniem pracowników oraz działalności gospodarczej, napisz do nas na biuro@legalden.pl. Każda sprawa zostanie rozpoznana przez nas priorytetowo.

Photo by Martin Sanchez on Unsplash

Tarcza antykryzysowa 2.0 – pięć najważniejszych zmian

Sejm uchwalił ustawę zmieniająca tzw. Tarczę antykryzysową. Teraz ustawą zajmie się Senat. Biorąc jednak pod uwagę sytuację polityczną, można założyć, że Tarcza antykryzysowa 2.0 wejdzie w życie w brzmieniu przyjętym przez Sejm.

Poniżej prezentujemy 5 naszym zdaniem najważniejszych zmian w Tarczy antykryzysowej.

1. Rozszerzenie zwolnienia z ZUS do 49 pracowników

Jeżeli zatrudniasz od 10 do 49 osób możesz skorzystać z 50 procentowej ulgi w składkach ZUS. Jedynym warunkiem jest to, że utrzymasz zatrudnienie. Żeby skorzystać ze wsparcia musisz wypełnić oświadczenie, które w najbliższym czasie pojawi się na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

2. Dłuższe postojowe

Jako osobie zatrudnionej na umowę cywilnoprawną albo osobie samozatrudnionej, przysługuje Ci dłuższe wynagrodzenie postojowe. Nowa tarcza antykryzysowa wprowadza świadczenie w wysokości około 2000 złotych przez 3 miesiące. Dotychczas miało ono obowiązywać tylko przez miesiąc.

3. Program pierwszy biznes

W ramach programu Banku Gospodarstwa Krajowego „pierwszy biznes- wsparcie na starcie” wprowadzone zostaną między innymi ulgi związane ze spłatą zaciągniętych dotychczas pożyczek. Jest istotne rozwiązanie dla przedsiębiorców, jakie proponuje Tarcza antykryzysowa 2.0

4. Ulgi kredytowe

Jako przedsiębiorca będziesz miał możliwość ustalenia nowych, korzystniejszych dla Ciebie warunków spłaty kredytu bankowego – niezależnie od wielkości Twojego przedsiębiorstwa.

5. Organizacje pozarządowe

Organizacje pozarządowego będą mogły skorzystać ze wsparcia związanego z ochroną miejsc pracy, które do tej pory przysługiwało przedsiębiorcom – warunkiem jest utrzymanie zatrudnienia.

Jeżeli masz pytanie w związku funkcjonowaniem tarczy antykryzysowej napisz do nas na biuro@legalden.pl.
Na pewno pomożemy.

Photo by Martin Sanchez on Unsplash

Wypowiedzenie umowy pracownika w czasie epidemii koronawirusa

W ostatnich dniach dostajemy wiele zapytań dotyczących wypowiedzeń umów w czasie trwania epidemii koronawirusa. Dlatego przygotowaliśmy dla Was artykuł opisujący uprawnienia zwalnianego pracownika oraz osób zatrudnionych na podstawie innych umów takich jak zlecenie czy samozatrudnienie.

1. Sytuacja wywołana koronawirusem nie zmienia zasad wypowiadania umów

Niezależnie od stanu jaki w gospodarce wywołał koronawirus, to pracodawca ponosi ryzyko prowadzenia przedsiębiorstwa, tak samo jak czerpie z niego korzyści. Wiele osób obawia się, że w związku z panującą epidemią sytuacja związana z ich zatrudnieniem ulega zmianie, a jako pracownicy narażeni są na utratę pracy „z dnia na dzień”.

Pamiętajcie: mimo koronawirusa pracodawców obowiązują określone w prawie zasady związane z zakończeniem stosunku pracy z pracownikiem. Najważniejsze z nich znajdziecie poniżej.

2. Niezależnie od tego, jaką masz umowę, przysługuje Ci ochrona

Po pierwsze to jakie uprawnienia Ci przysługują, nie zależą od tego jak nazwano Twoją umowę. Możesz pracować na zleceniu lub mieć działalność, a jeżeli spełniasz określone wymogi, masz taką samą ochronę jak każdy inny pracownik. Pracując na umowę zlecenie możesz wystąpić do sądu pracy z wnioskiem o ustalenie istnienia stosunku pracy. Spowoduje to zmianę umowy zlecenie na umowę o pracę.

3. Zasiłek pracowniczy w przypadku rozwiązania umowy o pracę

Musisz pamiętać, że jeżeli zdecydujesz się na rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron lub jeżeli sam wypowiesz tę umowę, prawo do zasiłku przysługuje Ci dopiero po 90 dniach od rejestracji w urzędzie pracy, a okres pobierania świadczenia ulegnie skróceniu o 90 dni.

4. Sposób wypowiedzenia umowy przez pracodawcę

Oświadczenie pracodawcy o wypowiedzeniu umowy powinno nastąpić na piśmie. Nadto w przypadku oświadczenia o wypowiedzeniu umowy zawartej na czas nieokreślony konieczne jest wskazanie przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie.

5. Odprawa pracownicza w przypadku zwolnienia z winy pracodawcy

Musisz wiedzieć, że jeżeli przyczyna twojego zwolnienia z pracy leżała po stronie pracodawcy, a Twój stosunek pracy nie był tymczasowy, to również przysługuje Ci prawo do otrzymania odprawy. Przykładem przyczyn zwolnienia leżących po stronie pracodawcy są:

  • niekorzystna sytuacja przedsiębiorstwa,
  • likwidacja stanowiska pracy
  • likwidacja całego zakładu
  • ogłoszenie upadłości przez pracodawcę

Należy pamiętać, że nawet w trakcie zdarzenia opisanego powyżej, jeżeli chcesz otrzymać odprawę nie możesz zwolnić się z pracy. Tylko i wyłącznie pracodawca może to zrobić.

6. Okres wypowiedzenia

Pojawienie się epidemii koronawirusa nie zmienia również sytuacji związanej z okresem wypowiedzenia umowy.

  • Jeżeli pracownik zatrudniony był na okres krótszy niż 6 miesięcy, okres wypowiedzenia to 2 tygodnie
  • Jeżeli okres zatrudnienia to co najmniej 6 miesięcy, wtedy okres wypowiedzenia to miesiąc
  • 3-miesięczny okres wypowiedzenia przysługuje natomiast pracownikowi zatrudnionemu przez okres co najmniej 3 lat.

7. W jakich sytuacjach nie możesz zostać zwolniony

Warto wskazać, iż pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi, któremu brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do emerytury z osiągnięciem tego wieku, a także w czasie urlopu pracownika oraz w czasie innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy, jeżeli nie upłynął jeszcze okres uprawniający do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia.

Kolejną ważną dla Ciebie informacją jest to, że nawet w przypadku ogłoszenia przez pracodawcę upadłości, nie możesz zostać zwolniony, jeżeli w tym czasie przebywasz na urlopie lub Twoja nieobecność w pracy jest usprawiedliwiona.

8. Wynagrodzenie postojowe

Przestój w zakładzie, w którym pracujesz nie oznacza, że nie przysługuje Ci wynagrodzenie. Kodeks pracy stanowi, że: “Pracownikowi za czas niewykonywania pracy, jeżeli był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, przysługuje wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną(…). Wynagrodzenie to nie może być niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Wynagrodzenie postojowe, o którym mowa przysługuje Ci nawet jeżeli nie wykonujesz żadnej pracy, ale wykazujesz do niej pełną gotowość. W czasie epidemii pracodawca może skierować Cię do wykonywania innej pracy i zlecić jej wykonywanie zdalnie. Jeżeli jednak nie ma takiej możliwości nie zwalnia go to z obowiązku wypłacenia Ci wynagrodzenia.   

9. Skierowanie pracownika na urlop

Istnieje możliwość, że Twój pracodawca skieruje Cię na urlop płatny, jeżeli nie wykorzystałeś go do 30 września. Słuszność takiego działania potwierdza na swojej stronie internetowej Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: “W przypadku zaległego urlopu wypoczynkowego, który nie został wykorzystany do 30 września następnego roku kalendarzowego, pracodawca ma prawo wysłać pracownika na zaległy urlop – nawet bez jego zgody – np. w okresie zagrożenia koronawirusem. Stanowisko to jest prezentowane przez Państwową Inspekcję Pracy” (www.gov.pl/web/rodzina). To samo uprawnienie przysługuje pracodawcy wobec pracownika, który znajduje się w okresie wypowiedzenia.

Nie ma jednak żadnej możliwości wysłania Cię na bezpłatny urlop bez Twojej zgody. Wynika to z artykułu 174 § 1 Kodeksu pracy, który stanowi, że na bezpłatny urlop można wysłać pracownika jedynie na jego pisemny wniosek.

10. Twoje działania

Podjęcie rękawicy przeciwko swojemu byłemu czy obecnemu pracodawcy zawsze jest bardzo trudną decyzją. Jako pracownik możesz wnieść samodzielnie do sądu pozew z powodu niezgodnego z prawem rozwiązania umowy o pracę. Taki pozew nie wymaga opłaty sądowej.

Jeżeli doświadczasz dyskryminacji lub uważasz, że proponowane przez twojego pracodawcę porozumienie jest dla Ciebie niekorzystne lub Twoje prawa pracownicze są łamane, sprawdź naszą ofertę na legalden.pl/prawo-pracy/ i napisz do nas na adres biuro@legalden.pl, a na pewno Ci pomożemy.

Photo by Martin Sanchez on Unsplash